facebook cookies

Facebook går över till första-parts-cookies

Jaha, och vad innebär detta för dig som annonsör och oss som jobbar med annonsering på Facebook? Rent tekniskt så innebär detta att Facebook sparar ett id eller liknande för varje användare i en cookie som har er domän som avsändare (första-parts-cookie), jämfört med tidigare då Facebooks domän stod som avsändare (tredje-parts-cookie). Anledningen till denna förändring …

Facebook går över till första-parts-cookies Läs mer »

konverteringsoptimering

KOM IGÅNG MED KONVERTERINGSOPTIMERING

De flesta av er kan nog hålla med om att konverteringsoptimering eller CRO (conversion rate optimization) bör vara en självklarhet för alla som arbetar med en e-handel eller en webbplats, men många kanske inte vet hur man ska komma igång? Sätt mål och strategi Det första steget att komma igång med konverteringsoptimering är som i så många …

KOM IGÅNG MED KONVERTERINGSOPTIMERING Läs mer »

In house

In-house trenden – Ska man ta hem all sin annonsering?

I mediabranschen råder det en viss in-house trend just nu. Hur ska annonsörer tänka kring det här? Bör man ha en in-house-avdelning som enbart ska köpa/analysera media? Vilka kompetenser behöver man? Vilka plattformar samt är det kostnadseffektivt? I detta inlägg kommer vi utifrån våra erfarenheter ge dig några rekommendationer. Det finns naturligtvis många svar på den frågan …

In-house trenden – Ska man ta hem all sin annonsering? Läs mer »

displayannonsering always on

Displayannonsering som en del av always on-strategin

Den sista delen i vår serie om Always On handlar om display (programmatiska köp). Alltså annonsering med banners på nyhetssiter, bloggar, onlinemagasin eller andra siter. Banners finns i många olika format, från stora som täcker hela skärmen till små som ser ut som knappar och allt däremellan. De kan vara statiska bilder eller avancerad HTML …

Displayannonsering som en del av always on-strategin Läs mer »

skillnaden matsystem

Vems mätning av digitala kampanjer stämmer?

Vet du som annonsör var du hittar sanningen i hur dina digitala kampanjer presterar? Du kan titta i Analytics, i AdWords (Uppdaterat! heter nu Google Ads), i Facebook Ads eller någon annanstans. Det finns också verktyg som samlar datan från olika plattformar och presenterar samlat. Men vad gör man när siffrorna från olika plattformar visar helt olika bild …

Vems mätning av digitala kampanjer stämmer? Läs mer »

ägd-social

Always on – Ägd social

Nästa del av genomgången av vår Always On-modell handlar om dina ägda sociala kanaler. Ägd Social är ditt företags egna profiler i alla sociala kanaler. Här äger du allt innehåll som publiceras (ofta kallad för “owned media”), samt alla interaktioner som sker med det (ofta kallad för “earned media”). I dina ägda kanaler kan du …

Always on – Ägd social Läs mer »

kundtjänst-sociala-medier

Bli proffs på kundtjänst i sociala medier

Den moderna kundtjänsten förväntas att vara tillgänglig på sociala medier. Många företag blir rädda för riskerna och arbetet detta innebär. Här kan du lära dig vad du behöver tänka på när du sätter igång med din kundtjänst via sociala medier eller hur du kan optimera den. Välj dina kanaler Utöver standard-kanaler som e-mail och telefon erbjuder fler …

Bli proffs på kundtjänst i sociala medier Läs mer »